بازی و سرگرمی

سیستم نورپردازی RGB

سیستم نورپردازی RGB

همگام با محبوبیت بازی‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر،‌ تجهیزات گیمینگ هم تنوع و خلاقیت زیادی داشته‌اند. شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف وابسته به گیمینگ، با عرضه محصولات جدید و خلاقانه، تنوع زیادی را در بازار ایجاد کرده‌اند. نورپردازی RGB یکی از ترندهای جدید دنیای گیمینگ است که نه تنها در کامپیوترهای گیمینگ، که در گوشی‌های مخصوص بازی و سرگرمی هم دیده می‌شود. برای اینکه بیشتر با نورپردازی RGB آشنا شوید با ما همراه باشید.

نورپردازی RGB چیست؟

RGB مخفف سه رنگ قرمز Red، سبز Green و آبی Blue است. در واقع سه رنگ اصلی در این نورپردازی نقش بسیار مهمی دارند. این سیستم نورپردازی در تجهیزات کامپیوترها به شما اجازه می‌دهد تا رنگ‌های مختلف را در سیستم گیمینگ خود تنظیم کرده و افکت‌های نوری متنوعی را در نمای داخلی و خارجی کیس و قطعات دیگر ایجاد کنید. این ویژگی به وسیله‌ی نوارهای ال ای دی (LED) خیلی باریکی ایجاد می‌شود که در قطعات مختلف کامپیوتر قرار داده شده است.

خرید و قیمت ps5 

تعداد زیادی از قطعات کامپیوتر گیمینگ از جمله مادربورد ، کارت‌های گرافیک، کیبورد ، ماوس ، هدست‌های مختلف، و حتی بعضی از اسپیکرها دارای نورپردازی RGB هستند. این قطعات معمولاً با نرم‌افزارهای مخصوصی که توسط سازندگان آنها ارائه می‌شوند، قابلیت تنظیم رنگ و افکت‌های نوری مختلفی را دارند.

نورپردازی RGB چیست

 

درباره 6 سبک بازی رایانه ای بدانید!

نورپردازی ARGB چیست؟

بعد از محبوبیتی که نورپردازی RGB‌ پیدا کرد، طراحان کامپیوترهای گیمینگ یک نورپردازی جدید با نام ARGB‌ را معرفی کردند که جذابیت‌های نورپردازی RGB را بیشتر از قبل کرده است. تفاوت این نورپردازی با مدل قبلی، آدرس‌پذیر بودن آن است. در این نورپردازی شما می‌توانید با کمک نرم‌افزاهای مخصوص، به نورپردازی خود طرح بدهید. در واقع نورپردازی ARGB مدل هوشمند RGB است که می تواند مثلا به بخشی از یکی از تجهیزات گیمینگ شما، نورپردازی رنگین‌کمانی بدهد. در واقع شما به نرم‌افزار آن دستور می‌دهید که چه ترکیب رنگی را در کدام یک از تجهیزات ایجاد کند.

مزیت استفاده از نورپردازی گیمینگ چیست؟

مزیت اصلی سیستم نورپردازی RGB در کامپیوترهای گیمینگ ایجاد تجربه‌های بصری جذاب و به‌وجود آوردن محیطی با جذابیت ظاهری بیشتر است. این افکت‌ها و نورها عموما با بازی‌های کامپیوتری هماهنگ شده و تجربه هیجان‌انگیزی از بازی را به شما هدیه می‌کنند.

در عین حال سیستم نورپردازی RGB در کامپیوترهای گیمینگ علاوه بر اضافه کردن جذابیت ظاهری، به گیمرها این امکان را می‌دهد که در تنظیمات نورپردازی خود انعطاف بیشتری داشته باشند و دنیای گیمینگ جذاب‌تری را تجربه کنند.

چطور می‌توانیم سیستمی با نورپردازی RGB داشته باشیم؟

همان‌طور که گفتیم، نورپردازی RGB‌ توسط نوارهای ال‌ای‌دی رنگی ایجاد می‌شود. پس این نوارها باید در تجهیزات سیستم گیمینگ شما قرار داده شوند. در این بخش بعضی از این تجهیزات را نام برده‌ایم.

نورپردازی RGB‌ در مادربورد سیستم گیمینگ

برای داشتن نورپردازی RGB، در قدم اول باید یک مادربرد تهیه کرد که مجهز به این سیستم نورپردازی باشد. یعنی این مادربورد باید پتانسیل نصب ال‌ای‌دی‌های نورپردازی RGB را داشته باشد. در مورد نورپردازی ARGB مادربورد باید پتانسیل بیشتری داشته باشد. در تمامی مادربوردهای حرفه‌ای گیمینگ، پنل نورپردازی RGB وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی بازی سبک شوتر

نورپردازی RGB در رم سیستم

رم سیستم، شاید آخرین تجهیزاتی باشد که شما تصور نورپردازی در آن داشته باشید. اما این روزها رم‌های مجهز به نورپردازی RGB‌ طرفداران زیادی دارد. با قرار دادن این رم‌ها در مادربورد می‌توانید از جذابیت طیف‌های رنگی تولید شده لذت ببرید.

نورپردازی RGB‌ در کارت گرافیک

کمپانی‌های تولید تجهیزات کامپیوترهای گیمینگ، به منظور ارائه جدیدترین تجهیزات برای ماندن در بازار رقابت، کارت‌های گرافیکی مجهز به سیستم نورپردازی RGB را تولید کرده‌اند. اما از این کارت‌های گرافیک‌ استقبال زیادی نشده است.

نورپردازی RGB‌ در سیستم خنک‌کننده کامپیوتر

یکی از تجهیزاتی که معمولا با سیستم نورپردازی RGB‌ عرضه می‌شود، فن و سیستم خنک‌کننده کیس است. فن‌ها با این نوع نورپردازی، تصویر بسیار جذابی را در پشت کیس ایجاد می‌کنند. به‌همین دلیل بسیاری از حرفه‌ای‌های دنیای گیمینگ، با پرداخت هزینه‌ای نسبتا زیاد، فن‌های مجهز به نورپردازی RGB‌ را تهیه می‌کنند.

نورپردازی RGB در کیس کامپیوتر

اگر تمامی این تجهیزاتی که گفته شد در داخل یک کیس مناسب قرار نگیرند، زیبایی نورپردازی آن‌ها از بین خواهد رفت. به همین دلیل گیمرها از کیس‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند تا نورپردازی اجزای داخلی کاملا خود را نشان دهند.

نورپردازی RGB‌ در موس و کیبورد

موس و کیبورد دو ابزار پر استفاده در سیستم گیمینگ، می‌توانند با نورپردازی RGB جذابیت زیادی را به میز سیستم شما ببخشند. کیبوردهای مجهز به این نوع نورپردازی، طیف وسیعی از نورهای رنگی جذاب را به شما می‌دهند که با کمک نرم‌افزارهای مختلف، امکان تنظیم و تغییر آن‌ها نیز وجود دارد.

نورپردازی اتاق گیمینگ

نوارهای ال‌ای‌دی که نورپردازی RGB را برعهده دارند، تنها در تجهیزات گیمینگ قرار نمی‌گیرند. این روزها این نوارها برای اتاق‌ها نیز طراحی شده‌اند. شما می‌توانید با قرار دادن نوارهای ‌ال‌ای‌دی مربوط به سیستم نورپردازی RGB در قسمت‌های مختلف اتاق خود، ترکیبی از نورهای رنگین را به اتاق بخشیده و جذابیت فضای گیمینگ خود را افرایش دهید.

چطور می‌توان الگوهای مختلفی را برای نورپردازی RGB ایجاد کرد؟

شرکت‌های مختلف سازنده تجهیزات گیمینگ مانند ریزر، ایسوس و … با ارائه استانداردهای مختلف در تولیدات خود، الگوهای متفاوتی را برای تنظیم نورهای RGB‌ تعریف کرده‌اند. با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف،‌ می‌توان تنوع زیادی به نوع نورپردازی و هماهنگی آن بخشید. نکته مهم این است که هنگام خرید تجهیزات گیمینگ، به پتانسیل‌ها و استانداردهای قطعات توجه کنید که با هم هماهنگ باشند.

کلام آخر

جذابیت نورپردازی RGB برای گیمرها به‌حدی است که حاضرند هزینه‌های زیادی را به این منظور داشته باشند. واقعیت این است که قطعات سیستم‌های گیمینگ به خودی خود گران هستند. حالا اگر سیستم نورپردازی هم به آن اضافه شود، باید هزینه بیشتری برای قطعات پرداخت شود. این موضوع به‌خصوص در خرید کارت گرافیک و رم‌های مجهز به سیستم نورپردازی RGB بیشتر دیده می‌شود.

از طرف دیگر،‌ شلوغ کردن زیاد از حد کیس با قطعاتی که مجهز به این سیستم نورپردازی هستند، شاید به‌مرور زمان کمی باعث خستگی فرد شود. پس می‌توان از تعداد کمتری از قطعات با این سیستم استفاده کرد. نکته مهم آخر، بهره‌گیری از قطعات و تجهیزات با استانداردهای شبیه به هم است تا نتیجه کاملا دلخواه شما باشد.

خرید ps4 کارکرده و نو، خرید انواع کنسول بازی و خرید Xbox series s و ایکس،  با بهترین کیفیت در فروشگاه پی اس مکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *